- Blocaj în negocierile pentru formarea noului guvern
- La 35 de ani de la Revoluție, dosarul crimelor din acele zile zace în justiție
- Klaus Iohannis, de Ziua Victoriei Revoluției – „România este într-un moment de cumpănă"
- Elenei Lasconi: „România trebuie să se desprindă de un sistem corupt și să aleagă drumul drept”
- Atac tragic la târgul de Crăciun din Magdeburg
Maeștrii suprarealismului Jan Švankmajer și Guy Maddin încheie cea de-a 8-a ediție BIEFF
În finalul ediției de anul acesta, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF aduce în premieră în România două filme-eveniment: cele mai recente lungmetraje realizate de cineaști renumiți pentru filmele lor de avangardă și reputați pentru viziunea lor artistică unică: Jan Švankmajer, cu al său Insect – un proiect pe care acesta nu a putut să îl realizeze în anii ’70 din cauza cenzurii politice – și Guy Maddin, cu The Green Fog – un remake liber după Vertigo al lui Alfred Hitchcock, un omagiu adus orașului San Francisco și un deliciu pentru cinefili. Filmele vor fi proiectate în cadrul BIEFF 2018 pe 31 martie, respectiv 1 aprilie.
Insect, de Jan Švankmajer
Celebrul regizor-cult Jan Švankmajer ne oferă un nou film captivant, aflat la granița dintre animație și live-action, tematizând totodată propriul proces de creație. Insect împletește povestea unei trupe de actori care repetă pentru o adaptare a unei piese satirice a fraților Karel și Josef Čapek de la începutul anilor ‘20 (în care personajele sunt insecte cu trăsături omenești) cu secvențe în care îl vedem pe Švankmajer însuși pe platou, în plin act regizoral. Pe măsură ce actorii încep să își intre în roluri (Cărăbușul, Parazitul și Domnișoara Larvă, pentru a numi doar câteva), filmul recurge la tehnicile de animație care i-au adus faimă regizorului ceh. Conectând surprinzător numeroasele planuri, Insect devine un comentariu antrenant, nu doar asupra comportamentului uman, ci și asupra teatrului și a cinema-ului, permițându-ne să observăm îndeaproape felul în care regizorul își abordează arta.
Conform prestigioasei publicații de specialitate Cineuropa, „folosind satira fraților Čapek drept trambulină, regizorul ceh dezvoltă o meditație complexă asupra cinematografiei moderne, în ciuda faptului că îl auzim declarând că filmul nu ar avea un scop moralizator. […] Pe toată durata sa, filmul menține tonul extraordinar impus încă de la început, cu costume impresionante și o inventivitate tot mai crescută, care își atinge punctul culminant într-un ‘V-am zis eu’ pe care, spre deosebire de majoritatea regizorilor contemporani, numai puțini artiști precum Švankmajer și-l pot permite.” (Roberto Oggiano)
La scurt timp după premiera internațională la Festivalul de Film de la Rotterdam, Insect este proiectat pentru prima dată în cadrul Galei de premiere BIEFF 2018, sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul Athanor. Biletele au fost puse în vânzare și pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook.ro. BIEFF este onorat să prezinte noul film al lui Jan Švankmajer și marchează prin acest moment și o aniversare: lungmetrajul anterior al cineastului ceh, Surviving Life, a fost prezentat în proiecție sold out în încheierea primei ediții a festivalului, în 2010.
Jan Švankmajer este unul din autorii cheie ai filmului de avangardă, punct de reper şi puternică inspiraţie pentru artişti precum Frații Quay, Tim Burton, Terry Gilliam şi alţii. Primul său film a fost realizat în 1964 și de atunci a produs unele dintre cele mai memorabile şi originale filme create vreodată, o combinaţie inovatoare între animaţia stop-motion, marionete şi ficţiune suprarealistă. Švankmajer explorează zone precum subconştientul, intuiţia, senzorialul, cu diversitate creatoare care depăşeşte limitele filmului, mergând către zona artelor vizuale, sculpturii, picturii, prozei şi poeziei.
„Jan Švankmajer e un regizor excepțional, un artist strălucit, care a rămas credincios viziunii sale și face filme deopotrivă captivante și amuzante și în același timp provocatoare, mustind de idei, personaje și povești care ți se imprimă în minte și nu mai pot fi uitate vreodată.” (Charles Henry Selick)
„Cele mai interesante momente în Insect sunt acelea în care vedem cum sunt realizate faimoasele efecte de stop-motion ale regizorului, de la o mare limbă slinoasă la o bilă imensă de bălegar. Văzând aceste scene, spectatorul ajunge să tânjească după un ‘making of’ care să cuprindă întreaga carieră a lui Jan Švankmajer…” (Jay Weissberg, Variety)
The Green Fog, de Guy Maddin
Prin The Green Fog, regizorii Guy Maddin, Evan Johnson și Galen Johnson aduc un omagiu filmului lui Hitchcock Vertigo: un montaj amețitor de imagini cunoscute și necunoscute din filme și emisiuni TV, toate având legătură cu San Francisco Bay Area. Din această comoară de material filmic, regizorii au creat o fantezie cinematografică ce își acaparează spectatorii și nu le mai dă drumul. „În maniera caracteristică imaginației lui Maddin, felul în care The Green Fog este construit dezvăluie o sensibilitate aparte pentru ceea ce este bizar și voios de pervers. […] Este un film exuberant, celebrativ, adesea extraordinar de amuzant; este de asemenea un film de o melancolie stranie, care exercită o misterioasă fascinație.” (Jonathan Romney, Film Comment)
„Dincolo de a cufunda binecunoscuta atmosferă a orașului în nuanțele verzui din Vertigo, această ceață capătă o semnificație bulversantă, conducând filmul spre teritoriul de vise febrile al celorlalte filme realizate de Maddin. Până și atunci când se folosește de ingrediente convenționale (inclusiv un moment amuzant cu un videoclip al trupei NSYNC) și de unul dintre cele mai cunoscute locuri de pe pământ, Guy Maddin știe cum să facă lucrurile să ia o întorsătură ciudată.” (John DeFore, The Hollywood Reporter)
„Cumva, în ciuda diversității fragmentare a imaginilor și a faptului că nu conține foarte mult dialog […], The Green Fog rămâne remarcabil de coerent, chiar și pe măsură ce direcțiile narative se multiplică, deviază sau se preschimbă. […] În esență, filmul ne confruntă cu un mod genial de a aborda meta-narațiunea, ridicând întrebări legate de realitate și reprezentare, timp și spațiu, stiluri și sexe, identitate individuală și urbană, țesătură cinematografică și casting.” (Geoff Andrew, Sight & Sound)
După premiera internațională în secțiunea Forum a Festivalului de Film de la Berlin, premiera românească a The Green Fog are loc în cadrul BIEFF 2018, duminică, pe 1 aprilie, de la ora 21:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul Ambasadei Canadei în România și al distribuitorului The Festival Agency. Biletele au fost puse în vânzare și pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook.ro. Canadianul Guy Maddin este unul dintre autorii-cult favoriți ai BIEFF, care a prezentat de-a lungul timpului mai multe filme ale acestuia, printre care Keyhole și Bring Me the Head of Tim Horton.
„Maddin a ajuns într-o etapă a carierei sale în care se poate spune că stăpânește un anumit mod, specific lui, de a face filme, mod pentru care a cules, de altfel, o doză semnificativă de aprecieri. Dar în loc să continue să facă filme de același fel, în ultimii ani regizorul a ales să își găsească noi colaboratori și să experimenteze metode complet diferite, ajungând să își îmbogățească repertoriul stilistic. The Green Fog este fără îndoială opera unui artist îndrăzneț și vizionar.” (Michael Sicinski, Letterboxd)
Programul complet al BIEFF 2018 este acum disponibil pe website-ul www.bieff.ro. BIEFF a pregătit șapte zile pline cu proiecții și dezbateri, alături de invitații festivalului. Printre aceștia se numără multi-premiații cineaști João Pedro Rodrigues, Yorgos Zois și Léo Favier, artiști vizuali remarcabili ca Belit Sağ, Bernd Lützeler sau Karam Natour, și reprezentanți ai cinematografiei și artelor vizuale românești – Alexandra Gulea, duo-ul Fierbințeanu și mulți alții.